Salomon TrailTour Kåsjön

Trött, trött, trött...
Nä, helt slut är jag!

Loppet gick å ena sidan över förväntan men å andra sidan kändes det inte så bra.

Jag tog mig runt på en helt okej tid, 1:32:26 (58/75 startande) och jag orkade hela vägen. Det jag är något besviken på är att det var väldigt trångt ibland. Efter bara några hundra meter skulle vi in i skogen och det blev korvstoppning direkt. Fick stå still och vänta i säkert en minut när alla skulle tränga sig in på stigen. Sen var det väldigt svårt att springa om och det i sig är väl inget konstigt på ett traillopp men man räknar ju inte med att folk ska vara rädda att bli blöta eller att de ska gå så fort det kommer en spång.. Så jag hamnade tyvärr för långt bak och det dröjde halva loppet innan jag kom förbi. Det blev alltså väldigt mycket gång i början och då hade jag hellre sprungit lugnt. Ett rejält försök gjorde jag att komma om, när vi kom till första mossen. Det resulterade dock i att jag låg framstupa i lervattnet och fick kravla mig upp.
Så om jag bara hade hållt mig längre fram i starten eller kunnat springa om så hade jag nog haft 5-10 min bättre tid. Men det är en lärdom till nästa gång!

Det märks också vilka som är "inte-terräng"-löpare. Man låg bakom och de trippade sakta så fort det kom en rot eller en spång och var väldigt försiktiga. Sen kom det en kortade sträcka med bredare grusväg och precis när man tänkte springa om så drog de iväg i ett högre tempo och det blev en rejäl ansträngning att komma om. Men gjorde man det inte så var man snart dem i hälarna igen när det blev lite knepigare terräng.

Men över lag var det en bra upplevelse och jag hade roligt!

Jonas sprang på 1:22:14 (123/147 startande)

Till top