Klassikerns ekonomiska baksida

.
Jag har gjort en samanställning av alla utgifter inför och under klassikern. Det är till att börja med anmälningsavgifter, resekostnader (som är en förvånande stor andel) och utrustning för loppen men också träningsläger, lopp och ex badhuskort och rullskidorna som jag inte hade  köpt om det inte vore för klassikern.
 
Med några oklara utgifter som jag höftat till så ligger jag strax över 25 000kr, och då har jag inte räknat in några materialkostnader vad gäller cyklingen eftersom det är saker jag hade köpt oavsett, men jag har räknat med klubbkäderna för SubXX eftersom jag troligen inte skulle köpa det om det inte vore för att jag ska cykla runt vättern med dem. Och jag kan erkänna att jag trodde inte att det skulle bli så dyrt när jag först bestämde mig. Och så klart hade det kunnat bli betydligt billigare, förmodligen ungefär det halva, om jag hade sparat in på allt som inte är nödvändigt, men jag väljer att göra det på det här viset och väljer bort utekvällar, shopping, resor mm. 
Jag ser det som en investering i mig själv, i min hälsa och i mitt välmående!
 
 
I korta drag är det följande:
 
Anmälningsavgifter 4000kr 
Tilläggskostnader anmälan 1000kr Namnändring, Grupptillägg, Startklar mm
Resor/Boende 8500kr 
Utrustning 8000kr Rullskidor, Våtdräkt, Cykelkläder
Specialträning 5000kr Skidläger, Cykelläger, Simhallskort
 
Summa: 26 500kr
 
De här siffrorna är givetvis specifika för mitt fall, men det är lätt att glömma viktiga kostnader när man räknar på det. Skulle jag dessutom ha behövt köpa cykel och skidor så hade det ju varit ganska många tusenlappar till. Samtidigt hade det så klart gått snåla in på boendet och inte köpa rullskidor och simhallskort eller åka på träningsläger. Namnändringen på 2a hands startplatsen i Öppet spår och grupptillägget på Vätternrundan är ju också utgifter som är specifika för mig. Men någon budgetvariant av en svensk klassiker går nog bara få tll om man råkar bo någon stans mellan Motala och Mora och redan har all utrustning. 
Jag kanske återkommer med en slutgiltig ekonomisk översikt när jag har genomfört alla moment. 
 
#1 - - Rund är också en form!:

Oj oj. Kan tänka mig att det är lätt att "bara köra" och inte räkna med vilka kostnader det innebär.

Om löpning är en materialsport (även om man "bara behöver ett par skor......") så kan jag absolut tänka mig att tre sporter är dyraRE! :-D

Kram M

Svar: Ja precis. Man vet ju att anmälningsavgifterna är höga men man glömmer liksom resten.

Haha ja, simningen är ju klart billigast, men sen kommer ju helt klart löpningen, skidåkningen en bit över och cyklingen är nog helt klart dyrast. Men per km skulle jag tro att de alla är ganska lika ändå.
Kram
Carolin

#2 - - Kari :

Jag räknade aldrig ut kostnaden för min klassiker men gissar att det blev något liknande. Men framför allt är det all logistik som gör att jag inte vill göra om det. Orka att lägga en hel helg på att simma tre km i Vansbro liksom.

Svar: Nä precis, det känns lite surt. Därför försöker jag göra någonting speciellt av varje helg. Vasaloppet blev en mysig helg på hotell/värdshus med sambon, välbehövt i vintermörkret och mycket jobb! :)
Carolin

#3 - - hanna:

Oj vad dyrt! De där kringkostnaderna hade jag inte tänkt på. Det är ju lätt att glömma sånt. Man får göra som du skrev här att göra helgen och evenemanget till något extra och se det som en resa också.
Heja dig och lycka till på färden!

Svar: Nä precis, inget jag tänkte på heller förut!
Ja, det blir ju roligare då än om man bara ser det som transport till och från loppen liksom :)
Tack! :)
Carolin

Till top