Stansvätska, däckexplosion och brutna naglar

.
Jag vill ju så klart börja cykla med mina nya hjul direkt! Så jag köpte fälgkantstejp och tejpade fälgarna och fick låna däck av sambon! Man tejpar för att täcka över hålen till ekrarna så att det ska hålla tät när man kör slanglöst. Det var inte helt lätt att få det bra men förhoppningsvis ska det vara tätt nog!
 
Sen sätter man i ventilen och kränger på däcket. När däcket är på eller nästan på så häller man i stansvätska. Den är till för att täta mellan däck och fälg och att i framtiden förhoppningsvis även täta en eventuall punka. 
 
När vätskan är i och däcket på fälgen så ska det pumpas. Mycket. Har man en kompressor - använd den! Har man det inte så kan det vara bra att inte ha tränat rmar samma dag för det blir ett rejält träningspass! 
 
Vi pumpade för fullt. Och pumpade. Och pumpade. Och till slut börjde det sätta sig så att vi fick tryck men däcket ska liksom hopa upp på kanten, man hör när det gör det för det liksom smäller ganska högt. Plötsligt smällde det väldigt högt och däcket exploderade och det skvätte stansvätska och tjöt i öronen! Jag höll dessutom i hjulet så jag fick en rejäl smäll på handen. Gjorde ont för stunden men gick snart över och den enda skadan var en bruten nagel. 
 
Så nytt däck och börja om. Till slut hade vi fått på både fram och bak och kunde montera kassetten och vips så såg cykeln som ny ut! Nåja, renare än förut i alla fall ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Elna:

Ouch! Gjorde samma i höstas, har fortfarande inte fått tillbaka känseln helt i fingertopparna. Lätt värt dock - gegga är underbart bra!

Svar: Ja visst är det värt det! :D Som tur är klarade nog mitt finger sig ganska bra ändå för jag känner inte något längre :)
Carolin

Till top