Recension: Soja Cycling BIB

.
Det är inte helt lätt att hitta bra sköna cykelbyxor till en vettig peng. Och när man ska slita på dem till och från jobbet så vill man ju definitivt hålla nere kostnaden något. Men är det något cykelplagg som är svårt att hitta vad som passar just mig så är det cykelbyxor. Jag är dessutom lite kräsen och vill hellst ha BIB (hängslen) för att slippa resåren i magen och så är jag inte optimalt bygd för cykelkläder med kort kropp och breda lår. 
 
I förra veckan fick jag hem ett nytt par Bibs som jag beställt från det nystartade företaget Soja Cycling. Deras vision är att klä Sveriges cyklister i trafiksäkra cykelkläder som gör cyklisten synligare, snyggare och snabbare. 
 
Bilder lånade från Soja Cyclings hemsida 
 
Jag har cyklat en del med bibsen den här senaste veckan och nedan följer en recension som speglar vad jag personligen tycker om produkten och hur den passar mig och min kropp. Jag är 157cm lång och inte tjock men kurvig. Recensionen utgår alltså från det.
 

Storlek: Det är unisex på alla deras kläder och vad gäller bibs tycker jag oftast att det är okej. Mina är i storlek S.

Material: Lycra. Materialet känns skönt och torkar snabbt.

Passform: Något tighta över låren, tyget spänns ut lite mer än önskvärt. Det är dock ingenting som påverkar vid cykling.

Padding: Paddingen är väldigt bred vilket jag gillar. Det är ett mjukt och skönt material och den har en bra utformning.  

 

 

Bild lånad från Soja Cyclings hemsida 

Benslut: Bra benslut utan någon tjock söm, den lilla söm som finns känns inte. De har inget silicon men stannar ändå där de ska. Det breda slutet ger en bra passform på mina lite bredare ben och skär inte in och ger en valk som många andra gör.

Hängslen: Hängslena är något långa för mig men eftersom det är unisex så passar de förmodligen genomsnittspersonen. De är mjuka och sköna men övergången från byxor till hängslen känns lite fattig. Det påverkar dock inte funktionen.

Att cykla i: De är riktigt sköna när man sitter på cykeln och jag som kan ha problem med nyp mot sadeln har inte kännt av det alls,

Att gå i: De kändes lite obekväma att gå i i början men efter att ha tvättat dem mjuknade paden lite och de formar sig nu bättre efter kroppen. 

Design: Enkel och snygg design med detaljer i en färg som syns bra i mörkret. 

 

Pris: 799kr kostar bibsen och utifrån min erfarenhet skulle jag säga att de är väl värda pengarna jämfört med sina konkurrenter i samma prisklass. 

Helhetsintryck: Över lag är jag riktigt nöjd med bibsen. De är prisvärda, sköna och har inga skavande sömmar eller andra obekvämligheter. De bra sakerna är riktigt bra och det som är dåligt är egentligen ganska obetydligt.

Detta är alltså min åsikt efter en vecka. Den kan komma att ändras och jag följer kanske upp med en fortsättning senare. Och nu är jag väldigt sugen på att prova mer kläder från dem men väntar på att vinterkollektionen ska komma, det känns ju inte riktigt som t-shirt säsong just nu.
 
Du hittar hemsida och webshop HÄR. Råkar du dessutom bo inom 5 mils radie från Borlänge så får du just nu kläderna hemkörda inom 48h!

 

Jag fick även med ett par benvärmare som jag till en början tyckte var toppen men efter att ha använt dem en del har jag ändrat åsikt och är lite mindre nöjd med dem. De har silikonkant upptill men den blir lite tjock och trots att det är storlek M på dem och de alltså är lite för långa så skär de in i låret och vill rulla ner. Däremot tycker jag att det var bra att de inte har någon dragkedja nertill just eftersom att de blir så långa, det gör alltså ingenting om de säckar ihop lite grann.

 

#1 - - Anna . P:

Kul med klädrecenssion!
Hoppas på fler :-)

Svar: Det kommer säkert fler när jag har något jag vill recensera ;)
Carolin Arvidson

Till top