Stressens påverkan på formen

Under december tränade jag runt 2-2,5h/vecka. Under januari-februari blev det runt 3-4h/vecka och under mars har det blivit runt 7h/vecka. En klar förbättring alltså och man kan ju tro att det skulle leda till framsteg på formen. Men faktum är att formen känns sämre, både den kroppsliga och den prestationsmässiga. Jag tycker rent spontant att jag inte är SÅ dålig med kosten men det finns helt klart förbättringsmöjligheter. Men det som förbryllar mig är måtten. Trots ökad träningsinsats så har måtten ökat sen jul. Alltså, de minskade över julen och började öka efteråt! Brukar det inte vara tvärt om?

Men så tänker jag på alla stressmoment jag har haft den här senaste tiden, inte trodde jag att stress kunde påverka så mycket och så omärkbart men det är som att den ligger där i bakgrunden och lurar och förstör allt lite grann.

Men nu hoppas jag att det är slut på det och att jag kan få ordning på de där få extra kilona (som ni förmodligen inte ser som inte träffar mig varje dag men som jag vet finns där och som jag vill bli av med för att må bra både fysiskt och psykiskt). Det är några cm här och var och på vågen skulle det kanske motsvara ett par kilon.
Hur? Genom att fortsätta som jag gör helt enkelt men kanske med lite extra jädraranamma...
Till top