Träningssammanfattning Mars

Jag avslutar månaden med en vilodag. Jonas är dunderförkyld och jag har känt mig hängig hela dagen så det känns bäst så. Men jag passar på att sammanfatta månaden, som ju är den bästa träningsmånaden på läääänge! Har nog till stor del Mountainbiken att tacka för det inser jag ;) Men det ska vara kul att träna och det är det just nu!
 
 
Det är mycket rött och det är cykel i alla dess former. (Plus pendlingen då men den räknar jag ju som vanligt inte in).
Några fläckar löpning (orange), duktigt med styrka (blått) i början men det glömdes liksom bort sen.. Och ett litet yogapass mitt i...
 
I jämförelse med de senaste månaderna så är det en stor mängdförbättring!
 
 
 Och det är ganska tydligt vad som tar mest träningstid. Som tur är är det bland de bästa träningsformerna jag varit med om! Kul och sjukt jobbigt och samtidigt utmanande för både kropp och pannben!
 
 

Söndagsutflykt

Idag har vi gjort en riktig söndagsutflykt. Tyvärr har Jonas gått och blivit förkyld men det lät vi inte hindra. Jag och min svägerska tog cyklarna (det fick bli pendlarn, vågade inte ta racern för jag visste inte om vi skulle ut på grusvägar) och trampade iväg över Nordre Älv och vidare ut mot havet.


 23km blev det innan vi pausade på en våffelservering där Jonas mötte upp med bilen. Efter en timme i solen trampade vi hemåt igen, totalt blev det 45,56km. Riktigt härlig dag, perfekt för en cykeltur! 



Stressens påverkan på formen

Under december tränade jag runt 2-2,5h/vecka. Under januari-februari blev det runt 3-4h/vecka och under mars har det blivit runt 7h/vecka. En klar förbättring alltså och man kan ju tro att det skulle leda till framsteg på formen. Men faktum är att formen känns sämre, både den kroppsliga och den prestationsmässiga. Jag tycker rent spontant att jag inte är SÅ dålig med kosten men det finns helt klart förbättringsmöjligheter. Men det som förbryllar mig är måtten. Trots ökad träningsinsats så har måtten ökat sen jul. Alltså, de minskade över julen och började öka efteråt! Brukar det inte vara tvärt om?

Men så tänker jag på alla stressmoment jag har haft den här senaste tiden, inte trodde jag att stress kunde påverka så mycket och så omärkbart men det är som att den ligger där i bakgrunden och lurar och förstör allt lite grann.

Men nu hoppas jag att det är slut på det och att jag kan få ordning på de där få extra kilona (som ni förmodligen inte ser som inte träffar mig varje dag men som jag vet finns där och som jag vill bli av med för att må bra både fysiskt och psykiskt). Det är några cm här och var och på vågen skulle det kanske motsvara ett par kilon.
Hur? Genom att fortsätta som jag gör helt enkelt men kanske med lite extra jädraranamma...
Till top